Koncert Śpiewów Synagogalnych
w ramach XXVIII Dnia Judaizmu w Kościele katolickim
Aula Papieskiego Wydziału Teologicznego
16 stycznia 2025 roku, godz. 16:30
Chór Synagogi Pod Białym Bocianem we Wrocławiu
Pod dyrekcją Stanisława Rybarczyka
Magdalena Dynowska – sopran
Piotr Bunzler – tenor
Piotr Rojek – organy
PROGRAM:
Salomon Sulzer (1804-90) – Adonoi Adonoi
Louis Lewandowski (1821-90) – Hallelujah /Ps.150/
Y. Talmud – Yismechu (Chassidic)
Abraham Mosze Bernstein (1866 – 1932) – Hashem Hashem
Meyer Machtenberg (1884–1979) – Shehecheyanu
Louis Lewandowski – Taurass Adonoj
Samuel Naumbourg (1817-80) – S’u Sh’orim
Kurt Weill /1900-50/ – Kiddush
Abraham Ellstein (1907-1963) – Awijnu Malkejnu
Louis Lewandowski – Ma Towu
Meir Finkelstein (1951) – L’dor Vador
Max Janowski (1912-91) – Az Moshiach Vet Kumen
Dov Frumer – Adon Olam
Stanisław Michał Rybarczyk

dyrygent, animator kultury, menedżer i pedagog.
Związany, przez lata kariery artystycznej, jako dyrygent m. in. z Operą Wrocławską, Filharmonią Wrocławską, Ośrodkiem PR i TV we Wrocławiu, Akademią Muzyczną we Wrocławiu, Liceum Muzycznym we Wrocławiu, Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu oraz Theater Goerlitz /Niemcy/. Twórca i wieloletni dyrektor artystyczny Zespołu Kameralnego PR i TV we Wrocławiu, Chóru Synagogi Pod Białym Bocianem we Wrocławiu, Polsko – Niemieckiej Młodej Filharmonii Dolny Śląsk, Chóru Kameralnego Filharmonii Wrocławskiej i szeregu innych zespołów.
Wystąpił na wielu festiwalach m. in. Wratislavia Cantans, Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, Festiwalu Gaude Mater, Festiwalu Moniuszkowskim w Kudowie, Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, Festiwalu „Warszawa Singera”, Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, Festiwalu „Jazz nad Odrą”, festiwalach w Madrycie, Wiesbaden, Rydze, Nancy, Berlinie i Tallinie. Dyrygował koncertami w filharmoniach w Polsce i za granicą. Współpracował z Warszawską Operą Kameralną. Występował wielokrotnie w większości krajów europejskich oraz w Chinach. Dokonał wielu prawykonań m. in. Mszy Polskiej i Oratorium Pieśń Świata H.F. Tabęckiego.
Na przestrzeni lat 2017-2020 dokonał szeregu prawykonań oper Stanisława Moniuszki w wersjach oryginalnych: „Die Schweizerhuette” /Warszawska Opera Kameralna/, „Karmaniol, czyli Francuzi lubią żartować”/56. Międzynarodowy Festiwal Moniuszkowski w Kudowie-Zdroju/, „Nowy Don Kiszot, czyli sto szaleństw”/55. MFM Kudowa, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, WOK/, „Nocleg w Apeninach”/WOK/, „Ideał, czyli Nowe Precjoza”/57. MFM Kudowa/ oraz „Loteria” /58. MFM Kudowa/.
Zrealizował nagrania dla firm fonograficznych, rozgłośni radiowych i telewizyjnych w kraju i za granicą. Współpracował przy realizacji filmów: „Seszele”, w reż. B. Lindy, „Deszczowy żołnierz” i „Wygrany” w reż. W. Saniewskiego oraz kilku innych. Był wielokrotnie jurorem konkursów wykonawczych i kompozytorskich.
Twórca i dyrektor artystyczny wrocławskich Wieczorów Tumskich, Koncertów Hawdalowych, Dolnośląskich Koncertów Hawdalowych oraz, wraz z Karoliną Szykier – Koszucką, Festiwalu Kultury Żydowskiej SIMCHA. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie-Zdroju. Inicjator powstania w Kudowie Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Andrzeja Hiolskiego oraz Sesji Moniuszkowskiej. Członek Rady Artystycznej „Sinfonii Iuventus”
Autor widowiska „Koniec wieku – spotkanie kultur”. Współpracował przy realizacji wielkich widowisk m. in.: Anioły Europy, Misterium Iniquitatis, Requiem Pro Pace, Imiona wolności. We wrocławskiej Dzielnicy Wzajemnego Szacunku powołał do życia cykl „Biblia i Muzyka”, zainicjował warsztaty „Śpiewaj z rabinem, pastorem i księdzem”, założył ponadto dyskusyjny Salon Dzielnicy Wzajemnego Szacunku.
Dyrektor artystyczny Fundacji PRO ARTE, dyrektor Agencji Artystycznej Art & Business Direction, przewodniczący zarządu Fundacji „Dzielnica Wzajemnego Szacunku Czterech Wyznań”, wiceprezes zarządu i dyrektor artystyczny Fundacji „PRO ARTE 2002”.
Chór Synagogi pod Białym Bocianem

Chór powstał w kwietniu 1996 roku z inicjatywy wrocławskiego dyrygenta Stanisława Rybarczyka oraz studentów i absolwentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także dzięki przychylności Gminy Wyznaniowej Żydowskiej we Wrocławiu. Zespół występuje regularnie w Polsce i za granicą. Brał udział w licznych Festiwalach m.in.: Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie, Festiwalu „Wratislavia Cantans”, Festiwalu Muzyki Sakralnej w Warszawie, Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, Festiwalu Gaude Mater w Częstochowie, Muzycznym Festiwalu w Łańcucie. Koncertował na Międzynarodowych Targach Książki we Frankfurcie nad Menem. Uczestniczył w obchodach rocznicy Nocy Kryształowej w Hanowerze, Brunszwiku, Berlinie, Hamburgu i Görlitz. Wykonywał koncerty z najsłynniejszymi kantorami świata: Josephem Malovanym z Nowego Jorku, Alberto Mizrahim z Chicago, Moshe Schulhofem z Miami, Roslyn Barak z San Francisco, Shmuelem Barzilaiem z Wiednia, Moshe Sternem z Jerozolimy /kantorem Wielkiej Synagogi/, Laszlo Fekete z Budapesztu, Avitall Gerstetter z Berlina, Davidem Ullmannem z Jerozolimy, Israelem Randem z Tel-Awiwu.
W roku 1998 ukazała się nakładem firmy Koch International płyta Chóru Synagogi Pod Białym Bocianem zatytułowana „Shalom”. W swoim dorobku Chór posiada także wydaną w Niemczech płytę „Das verstummte Lied – die Musik der zerstörten Synagogen” – „Pieśń, która zamilkła – Muzyka zniszczonych Synagog”, płytę „Alkimja”, nagraną w lutym 2001 wraz z Justyną Steczkowską, Mateuszem Pospieszalskim i jego orkiestrą oraz Orkiestrą Kameralną „Leopoldinum” zawierającą tradycyjne pieśni żydowskie, w opracowaniu Romana Kołakowskiego i Mateusza Pospieszalskiego. W 2016 roku ukazała się kolejna płyta Chóru z udziałem Josepha Malovanego nagrana podczas koncertu na 40. Międzynarodowym Festiwalu Wratislavia Cantans w 2005 r.
W 2002 roku Chór wystąpił w spektaklu „Opowieści kantora Dawida” wystawionym z okazji 800-lecia Gminy Żydowskiej we Wrocławiu z udziałem Bente Kahan, Pawła Okońskiego, Hadriana Tabęckiego i jego Septetu.
W roku 2005 Chór Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu wspólnie z Polsko-Niemiecką Młodą Filharmonią Dolny Śląsk oraz kantorem Josephem Malovanym wystąpił na Parieserplatz w Berlinie z okazji uroczystości odsłonięcia Pomnika dla Pomordowanych Żydów Europy.
Chór Synagogi Pod Białym Bocianem, jest jedynym chórem synagogalnym w Polsce. Śpiewa utwory kompozytorów żydowskich, głównie muzykę synagogalną. Popularyzuje pieśni wybitnego wrocławskiego kantora, wykładowcy wrocławskiego Seminarium Rabinackiego w latach 1844-1889 Moritza Deutscha.
Magdalena Dynowska
Pochodzi z Rzeszowa z rodziny z tradycjami muzycznymi. Ukończyła szkołę muzyczną w klasie wiolonczeli. Następnie w 2001 roku studia wokalne na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Koncertuje w kraju (Wrocław, Kraków, Poznań, Sandomierz, Katowice, Cieszyn), a także za granicą (Niemcy, Szwajcaria, Estonia, Czechy, Francja, Włochy, Austria). Wykonuje głównie repertuar oratoryjny oraz pieśni. Z Chórem Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu współpracuje od momentu jego założenia, od roku 1996. W latach 1993-99 studiował na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie dr. hab. Tadeusza Pszonki. W tym czasie rozpoczęła się również jego działalność koncertowa, której jednym z przykładów jest tournee po Francji z Requiem W. A. Mozarta. A także udział w spektaklach operowych wystawianych przez Stadt Theater Goerlitz. W trakcie studiów brała również udział w wielu kursach wokalnych organizowanych przez uczelnię.
Piotr Bunzler
Pierwsze kroki w nauce śpiewu stawiał w Jeleniogórskim Chórze Chłopięco – Męskim pod kierunkiem Franciszka Koscha, z którym w ciągu dwunastu lat pracy koncertował nie tylko w Polsce ale także uczestniczył w turnee po Finlandii, Niemczech, Francji i na Węgrzech. W czerwcu 1991 roku zadebiutował jako solista wykonując partię solową w Mszy Koronacyjnej W. A. Mozarta, która została wykonana we współpracy z Filharmonią Jeleniogórską. W 1996 roku został członkiem nowopowstałego Chóru Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu utworzonego przez Stanisława Rybarczyka, w którym z czasem osiąga status solisty. Dzięki współpracy z jego założycielem miał możliwość poznawania szeroko pojętej muzyki żydowskiej, a przede wszystkim koncertowania u boku największych sław w tej dziedzinie. W 1999 roku po ukończeniu studiów rozpoczął pracę w chórze Opery Wrocławskiej, którego członkiem jest do dnia dzisiejszego. Jedną z większych kreowanych przez niego ról w przedstawieniach opery jest postać Motla Krawca w musicalu „Skrzypek na dachu”. Ponadto można go zobaczyć m.in. w „Opowieściach Hofmanna” J. Offenbacha w podwójnej roli Cochenille’a i Andreasa, w „Tosce” G. Pucciniego, w roli Spoletty czy ostatnio również Jurodiwego w „Borysie Godunovie” M. Musorgskiego, a wcześniej jako Dancaira w „Carmen” G. Bizeta.
Piotr Rojek
Ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie kompozycji prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr. hab. Krystiana Kiełba. Odbył szereg kursów mistrzowskich interpretacyjnych oraz improwizatorskich, prowadzonych przez tak wybitne osobistości świata muzyki organowej, jak: Julian Gembalski, Bernhard Haas, Hans Haselböck, Ferdinand Klinda, Ton Koopman, Jon Laukvik, Armin Schoof, Wolfgang Seifen, Józef Serafin czy Harald Vogel. Artysta regularnie koncertuje zarówno w kraju, jak i za granicą: /m.in./ w Austrii, Czechach, Finlandii, Gruzji, Hiszpanii, Izraelu, na Litwie, Łotwie, w Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwecji, Ukrainie, USA, Wielkiej Brytanii we Włoszech oraz na Węgrzech i Wyspach Ålandzkich. Prowadzi także kursy mistrzowskie w kraju i za granicą. Ma w dorobku kilkanaście płyt. Powstała w 2005 roku płyta, na której zarejestrowano dziewięć toccat wybitnych kompozytorów od baroku do XX wieku, wykonanych na zabytkowych organach Adama Horacego Caspariniego w Wołowie, otrzymała nominację do prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej „Fryderyk”. Piotr Rojek był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, Internationale Altenberger Orgelakademie w Niemczech oraz laureatem konkursów organowych i kompozytorskich. Artysta otrzymał także szereg nagród i wyróżnień.
Chór Synagogi Pod Białym Bocianem we Wrocławiu
Soprany:
Paulina Buczkowska-Grzelka
Magdalena Dynowska
Barbara Mach
Tenory:
Piotr Bunzler
Marcin Klarman
Marek Szpigelman
Alty:
Urszula Czupryńska
Kalina Piasecka
Marek Szpigelman
Basy:
Marek Dynowski
Adam Jabłczyński
Sylwester Różycki
Więcej informacji na temat obchodów XXVIII Dnia Judaizmu w Kościele katolickim TUTAJ