Pieśni Chanukowe – Urszula Makosz

Сoncept of Jewish holiday, compositions for Hanukkah

Szanowni Państwo! Każdego roku, przeważnie w grudniu, Żydzi obchodzą jedno z najjaśniejszych i najradośniejszych świąt, święto Chanuka, po hebrajsku – „Święto Świateł”. Upamiętnia ono cud światła w Świątyni Jerozolimskiej, Na ulicach izraelskich miast w tym okresie zimowym można dojrzeć świecące żywym światłem lampki chanukowe, sygnalizujące nadejście świątecznego czasu. Ogniki palą się mocnym światłem na świecy chanukowej tzw. „chanukiji. Każdego dnia zapalana jest kolejna świeca, aż do ósmego dnia. Historia Chanukowa opowiada przede wszystkim o tym jak ważna jest walka o własną tożsamość pomimo trudnych do pokonania przeciwności. Chanuka to także święto dzieci – dostają one prezenty, tzw. „chanukowe pieniądze” – nagroda za pilne studiowanie Tory.

Zapraszamy zatem Państwa na Chanukowy Koncert Hawdalowy. W programie pojawią się piękne, nastrojowe pieśni związane ze świętem Chanuka – te uroczyste, pełne zadumy i wspomnień z dawnych czasów, jak i te radosne, w zabawny sposób mówiące o chanuce z perspektywy dziecka grającego w drejdla. Wieczór wzbogacą opowieści o chanuce oraz tradycyjne pieśni żydowskie w języku jidysz, hebrajskim i ladino.

Urszula Makosz to artystka z Krakowa, w jej zespole grają muzycy związani m.in. z Piwnicą pod Baranami, krakowskimi teatrami i Grzegorzem Turnau’em. Urszula Makosz współpracowała z gwiazdami światowej sceny klezmerskiej – Christianem Dawidem (projekt „Bluer than Blue”), zespołem Klezzmates, (projekt „Lament pustych domów”, reż. Miron Zajfert), krakowskim poetą Michałem Zabłockim (spektakl „W niepokoju”), Dorotą i Darkiem Wasilewskimi (udział w koncercie „Muzyka jest kobietą” w Teatrze Polonia) oraz Teatrem Szczęście w Krakowie („Szczęśliwe Piosenki Marka Grechuty”). Wykonała partie wokalne w spektaklach „Wielka Szpera” – na podstawie dzienników Józefa Zelkowicza oraz „Pamiętnik Żyda Legionisty”, reż. Andrzej Maria Marczewski.

Urszula Makosz – śpiew
Paweł Pierzchała – fortepian
Michał Półtorak – skrzypce, mandolina
Oleg Dyyak – akordeon, klarnet, duduk, instrumenty perkusyjne

Bilety: 40 zł normalne, 30 zł ulgowe (uczniowie, studenci, seniorzy)

Do nabycia w: Centrum Informacji Turystycznej i Rowerowej przy ul. św. Antoniego 8, w serwisie Ticketmaster oraz na 2 godziny przed koncertem w Synagodze pod Białym Bocianem.

Link do zakupu biletów w serwisie Ticketmaster: https://www.ticketmaster.pl/event/26801

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, środków Gminy Wrocław (www.wroclaw.pl) oraz Budżetu Samorząd Województwa Dolnośląskiego.
Wydarzenie będzie miało miejscu w budynku dostępnym pod względem architektonicznym. Osoby, które chciałyby wziąć udział wydarzeniu a potrzebują dodatkowego wsparcia związanego z dysfunkcjami ruchu, wzroku i słuchu proszone są o kontakt pod nr tel. +48 661 680 045 lub drogą elektroniczną na adres biuro@proarte.org.pl najpóźniej 5 dni przed wydarzeniem w celu zapewnienia dostępności.

Organizator:
Fundacja „PRO ARTE 2002”

Współorganizatorzy:
Agencja Art & Business Direction
Gmina Wyznaniowa Żydowska we Wrocławiu

Partnerzy:
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Fundacja Bente Kahan
Centrum Informacji Turystycznej i Rowerowej
Ticketmaster

Mecenat:
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Miasto Wrocław
Samorząd Województwa Dolnośląskiego